HTML

A guszta manguszta

Ahogy Liza látja a világot. Célom, hogy a tapasztalataimat, élményeimet megosszam veletek, és ezáltal elgondolkodtassalak és sokszor megnevettesselek titeket. Az élet sokszor nem úgy alakul ahogyan azt szeretnénk, de a lényeg, hogy mindenből hozzuk ki a lehető legjobbat. Álljunk pozitívan a dolgokhoz, merjünk újat kipróbálni és ha nem sikerül valami ne keseregjünk rajta sokáig, hanem álljunk fel, és haladjunk tovább. Az élet túl rövid!

Friss topikok

Linkblog

Határátlépés Magyarisztánba

2011.11.24. 22:41 lószúnyog

Vám/Zoll, EU-s sor, nem Eu-s sor és a többi

 

12 év után most jutottam el arra a pontra (azért elég türelmes vagyok, nemde?), hogy leírjam mi történik egy bizonyos határátkelőhelyen.

Vannak ugye olyan dolgok, melyek önmagukban, önmaguktól rosszak és (költség)hatékonyan, észszerűen nem lehet rajtuk (látszólag)változtatást eszközölni. Nos, a határátkelés nem sorolandó ide. Miért? Egyrészt azért, mert az infrastrukturális, humánerőforrási és egyéb lehetőségek adottak. Amivel gond van az természetesen a szervezés, azaz a szervezetlenség, fejetlenség, nemtörődömség és pökhendiség. Ezen kétségkívül változtatni lehetne. De évek óta nem változik semmi. Felmerül a kérdés, hogy miért? Nos, ezt nem tudom. Gondolom, hogy valakiknek komoly érdeke fűződik ehhez.

Szóval a probléma: A 21. században (és nem egy elmaradott harmadik világi ország határátkelőjén, hanem) Európában a határátkelés több óráig tart. És így van ez akár busszal, akár vonattal, akár személygépkocsival utazik az ember. Az infrasturktúra lehetővé tenné, hogy több kapun keresztül engedjék az átutazókat, folyamatosan, de helyette csak 2 vagy 3 kapu üzemel, és ott tetű lassúsággal dolgoznak.

Több órán keresztül sorakoznak emberek akkor is ha nyáron 40 fok Celsius van, és akkor is ha télen – 20.

Mire megérkezel az útlevélkezelőhöz majd a vámra már mindenki, köztük te is, sík ideg vagy. És ott mi vár rád? Annyi utálatot, megvetést, irigységet, rosszindulatú megjegyzést, kötekedést máshol nemigen tapasztaltam még. (ahol tapasztaltam az a bevándorlási hivatal, de arról már írtam az előbbi posztban).  Mintha én szórakozni mennék oda, úgy tesznek. Kénytelen vagyok ott átmenni, hacsak nem akarom magam lelövetni a zöld határon. És még nem éreztem eziránt vágyat. Meg kell jegyeznem, hogy a beszéd sokat változott az évek során, pozitív értelemben, de persze kivételek még mindig vannak. Példának okáért íme egy történet (megtörtént eset,velem történt): Nyújtom a nem-magyar útlevelem, miközben magyar autóban ülök, az EU-s sorban. Mivel általában a “magyar útleveles” férjemmel utazom, mindig ebbe a sorba állunk be, már reflexből oda sorakoztam egyedül is. Elismerem, tévedésből rossz helyre. Erre az útlevélkezelő miután megnézi az útlevelmet, lepecsételi, és visszaadja ezzel: “ Ön magyar állampolgár? Az vagyok. Hol az útlevele? Még nem készült el. Legközelebb akkor lássam ebben a sorban ha magyar útlevéllel jön!- mondja nekem, a görény puszta jóindulattal, kedvesen.

Előre bocsátanám, hogy ismerősöm ismerősének ismerősétől hallottam, és már nagyon régen történt, és szinte semmire sem emlékszem már, de úgy tudom, hogy ezen a határon komoly cigaretta, arany, kábítószer, illegális bevándorlók, lopott autók, stb. “csúsznak át” naponta az ellenőrzés ellenére. Hogy hogy lehet ez, azt mindenkinek a fantáziájára bízom mindenesetre hallani olyan pletykákat is, hogy bizonyos összegekért a vámosok hajlandóak “félrenézni”. Persze ez nem így van, és visszautasítom, és elhatárolódom magamtól is :-) De ha mégis így lenne akkor miért van az, hogy ezek a vámosok abban lelik szórakozásukat, hogy a kishalakat vagy mondjuk tényleg (de tényleg) tiszta, ártatlan utazókat molesztálják? Semmi reális magyarázatot nem sikerült találnom erre hosszú évek óta csak azt, hogy ezt szándékosan csinálják és élvezik.

Pl. élvezik azt, hogy idős néniket ellenőrizgetnek az autóbuszon akik át akarnak csempészni néhány pár papucsot, meg ételízesítőt (Vegetát), rizses csokit, és egy-két üveg likőrt, miközben (!) a busz alja tele van alkohollal, és cigarettával…(amiről persze a buszsofőr nem tud, hát persze…észrevétlenül egy óra alatt a pótkerékhez becuccoltak a kis manók, csavarhúzókkal fel-és lecsavarozták a lemezeket, és mindezt csak észre sem vette! Aham!) Volt szerencsém ezzel …khm…ilyen busszal többször is utazni, és előfordult, hogy hóesésben egy szál pulóverben leszállítattak minket a buszról, és a pótkerék feletti helyről több zsáknyi cigarettát és alkoholos italt szedtek ki, másfél órán keresztül. A buszsofőr elképzelni se tudta hogyan kerülhetett az oda. Jééé, meg naháááát! Na meg a jézusmária! Alakítása Oscar-díjért kiáltott, és már akartam is elővenni a zsebkendőmet, hogy a meghatódottság könnyeit beletöröljem…. de azt a februári jeges szél borotválta le arcomról…

Ezek a vámosok azt is élvezik, hogy embereket azzal molesztálnak, hogy az otthonról hozott saját fogyasztásra szánt ételekbe belepiszkálnak, és megjegyzik, hogy ezt nem szabad behozni az országba, minek visz egy kosár almát, stb. Döbbenetes. Egy kiló almán rugóznak, amikor a másik autóban egy kiló hernyót, meg kokaint visznek át, meg albán menekülteket, vagy mikor épp milyen hullám indul meg.

A vonaton való utazás szépsége, hogy ha kell ha nem, akkor is vársz, határon innen  és határon túl is. Először arra, hogy megérkezzenek a vámosok és határőrök, majd arra hogy lefolytassák az eljárásokat, majd pedig arra, hogy múljon az idő. Várunk, mert csak. A vámellenőrzés ugyanaz mint a busz esetében. A szerencsétlen nyugdíjas néniket akik a csendes éhenhalás helyett inkább megpróbálnak egy kis pénzhez jutni molesztálják, ahelyett, hogy valaki venné a fáradságot no meg egy csavarhúzót és megnézné, hogy a padlóban és plafonban mi rejlik. (amit előzőleg fáradságos munkával a határ egyik oldalán is meg a másik oldalán is megtöltöttek, a keresleti igényeknek megfelelően).

És persze ha autóval megyek akkor se úszom meg.  Hova megyek, mit viszek, van-e bejelenteni valóm. No ezek azok a kérdések melyekre minden probléma nélkül válaszolok. De pl. amikor megkérdezi, hogy “No, és milyen doktor a kisasszony?”  meg, hogy “Jéé, ez eredeti üléshuzat az autóban?…Jaaa, csak azért kérdezem, mert nekem is ilyen autóm van, és abban másmilyen” akkor elkezdi szúrni a combomat a zsebemben kinyílt bicska. Mert erre bezzeg van idő! Mögöttem akkora a sor, hogy Tiranánál van a vége, de RÁÉRÜNK csacsogni cuki-mukival.

Volt már szerencsém több határátkelőn is megfordulni és állíthatom, hogy ilyent sehol máshol nem láttam. Számomra döbbenetes és elfogadhatatlan ez a fokú hatalommal való kicsinyes visszaélés. De tudom, hogy nem csak az én idegrendszeremet viseli meg ez az egész. Például idén nyáron, pokoli melegben várakoztam, és 45 percen keresztül meg se moccantunk (nem váltás időben!), egy fél centimétert se…egyik sor se. Ilyenkor már egyik relaxációs céllal készített zenei cd-m se nyújt megnyugvást, és úgy tűnik mások is a lelki békéjükből kibillenve rátérdeltek a dudára,és nyomni kezdték. EZ AZ! Toljad neki! :-) Ennél rosszab már úgyse lehet alapon nyomjuk a dudát, merthogy mást tenni nem tudunk, csak dudálni, meg ilyen kis blogbejegyzésekben bosszankodni :-) és ezt meg is tettem.

 

 

 

 

 

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://manguszta.blog.hu/api/trackback/id/tr13409637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leevanclif 2012.04.28. 22:22:50

Ugyan nem írtad le,de gyanítom,hogy ez röszke (szándékosan kisbetűvel).
Tökéletes a meglátásod,még nem volt olyan hazajövetelem,hogy ne ugrottam volna össze a vámosnak mondot faxal.Nyomod Montiból haza kb 12 órán keresztül ,átjössz a szerb-monti határon,azt sem kérdezik,hogy ki vagy és amikor HAZA érsz,akkor kezdenek el szívatni.
Érdekes tavaly Horvátországból Barcsnál léptünk be és azt kell mondanom,hogy teljesen európai,korrekt módon jöttünk be az országba.Lám így is lehet(ne) !

Legyen a te neved... 2012.04.29. 17:09:01

Sajnos van ennél rosszabb is. Tavaly én is voltam az említett határátkelőn. De ami ennél rosszabb, az az Ukrán határ. Záhony, Surány stb. A leginkább megalázóak az ilyen üléshuzatos történetek. Nekem több is van, de hadd legyen egy. Télen pulóverben kiszálltam az autóból, és megremegtem a hidegben. Kiesett a kezemből a forgalmi. Erre a hetyke magyar vámos: Mit reszket? Csak nincs félnivalója?
Amúgy a 6-8 óra várakozás átlagos. Tavaly írtam egy panaszt, aminek annyi eredménye lett, hogy a cigiző, lógós útlevélkezelő ellen eljárást indítottak. De a baj mélyebb ennél. Valami szisztematikus gyűlölet van ezekben az emberekben.

Pierr Kardán 2012.04.30. 18:34:59

"Elismerem, tévedésből rossz helyre."

:-))

Úgy látom, hogy tudatosan álltál rossz helyre, pusztán azért, hogy bármilyen határőri reakció után felháborodhass.

Ha visszaküldtek volna (jogosan!), akkor rasszista görény lenne a határőr.

Ha átengednek, de szólnak, hogy legközelebb jó helyre állj, akkor rasszista görény a határőr.

Ha átenged szó nélkül, akkor azt 10 perc alatt elfelejted és legközelebb már repesve várod, hogy mondjon valamit a határőr, hogy lerassistagörényezhesd.

Éhes_ló 2012.04.30. 21:22:35

A nyugati határon valaha ugyanígy eljárók mára munkanélküliek.
Remélem egyszer ezek is ablakot, kamiont mosnak majd az ötös út mellett.

PanelProli 2012.04.30. 23:57:15

"akkora a sor, hogy Tiranánál van a vége"

Minek állnak sorba a Tiranából ide jövők? Maradjanak ott, nélkülük is van elég gond :-(

Legyen a te neved... 2012.05.02. 21:56:27

Most hétvégén Záhonynál. Összesen hat autó állt előttünk. Mindez 1 órába került. Egyszerűen lassan dolgoznak. Láttam három szotyizó határőrt. Azzal a hellyel baj van.

lószúnyog 2012.05.05. 10:16:11

@Leevanclif: Szándékosan nem írtam. Az igazság az, hogy a kelebiai, rüszkei, sőt tiszaszigeti határátkelésnél is tapasztaltam már ugyanazt a hozzáállást, úgyhogy nem helyfüggő a dolog, DE van egy hely, ahol kivétel nélkül mindig igaz az, hogy hosszú a sor, lassan dolgoznak, szőröznek, és többször is előfordul, hogy kötekednek. Abszolút nincsenek tekintettel arra, hogy valaki több óra vezetésen van túl, vagy épp felénél, vagy hosszú út előtt áll, és sietne.

lószúnyog 2012.05.05. 10:24:35

@Legyen a te neved...: Én is pontosan így látom, és nem értem, hogy miért gyűlölködnek. Azt hiszik, hogy én szórakozásból megyek épp akkor, épp ott át? Ritkán adatik meg más határokon átkelnem, de idén pl. jártam egy síelés alkalmával, többször is Svájcban, régebben horvát-szerb, még előtte (reptéren) londoni,macedón, görög határokon és mindenhol máshol udvariasak voltak. Ezért figyeltem fel erre, és ezért dühít ennyire a dolog.

lószúnyog 2012.05.05. 10:30:32

@Pierr Kardán: nem hiszem, hogy bárkit is lerasszistáztam volna.
Arra akartam kitérni itt is, hogy valamit kulturáltan is lehet közölni, meg úgyis, hogy valaki egy darab sz@rnak érezze tőle magát.
Meggyőződésem, hogy ezek az emberek nem alkalmasak erre a munkakörre. Ő választotta a foglalkozását, nem én kényszerítettem rá.
Ha én ilyen bicskanyitogató módon beszélnék az ügyfelekkel akkora fegyelmit kapnék mint ide Lacháza.

lószúnyog 2012.05.05. 10:32:37

@Éhes_ló: Az még jó néhány év, minimum 5 év. Addig meg szükség lesz rájuk. Én nem kívánom nekik, hogy munkanélküliek legyenek. Megelégednék azzal, hogy a mostani munkájukat ember módjára, tisztességesen végeznék el.

lószúnyog 2012.05.05. 10:36:15

@PanelProli: ők nem ide jönnek, hanem Németországba, Ausztriába.De addig jó amíg dolgozni mennek, nemde?

lószúnyog 2012.05.05. 10:42:21

Pénteken este mentünk át a határon. Másfél órát vártunk a magyarországi oldalon, fél órát a szerb oldalon.
Hazafelé a szerb oldalon negyed órát se, a magyar oldalon 45 perc körül. És itt megjegyzendő, hogy a szerb oldalon kifelé és befelé is max két sorban engednek át, mígy a magyaron 5 sorban, és így is mindig dupla annyi időbe telik.
NEM ÉRTEM, hogy miért? Mehetek bármikor, jöhetek bármikor sor van, lassúság, szöszölés.

Visszafelé, egyébként megint felbosszantottak. Az útlevélkezelő nagyon kedves volt (ritka), ezt követően gurultam a vámosokhoz. Még le se állítottam a motort, a vámos már elkezdte kopogtatni a csomagtartót, jelezve ezzel, hogy nyissam ki. Ez is mekkora parasztság, már...
süti beállítások módosítása