HTML

A guszta manguszta

Ahogy Liza látja a világot. Célom, hogy a tapasztalataimat, élményeimet megosszam veletek, és ezáltal elgondolkodtassalak és sokszor megnevettesselek titeket. Az élet sokszor nem úgy alakul ahogyan azt szeretnénk, de a lényeg, hogy mindenből hozzuk ki a lehető legjobbat. Álljunk pozitívan a dolgokhoz, merjünk újat kipróbálni és ha nem sikerül valami ne keseregjünk rajta sokáig, hanem álljunk fel, és haladjunk tovább. Az élet túl rövid!

Friss topikok

Linkblog

bírósági fogalmazó

2011.01.04. 13:04 lószúnyog

Bírósági fogalmazó szerettem volna lenni...

és ezért felkészültem a vizsgára. Heteken keresztül tanultam a munka mellett. A vizsga két részből állt. Elsőként az írásbelin mérettettünk meg, egy 20 kérdéses teszt megoldása és két db esszé megírása révén. A tesztkérdések talán egyike sem volt megválaszolható ún. szimpla jogászi IQ alapján, ha előtte nem elevenítetted fel a tudásodat, de nem nevezném brutálisnak, vagy megoldhatatlannak. Az esszé kérdések  témái: a bírósági titkár, a másik pedig a jogállamiság értékei voltak. A tesztkérdések után lehetett szünetet tartani, majd utána megkapta az ember az esszékérdéseket. Az egész vizsga név nélkül zajlott le, kódszám alapján. Az írásbeli kevés jelentkezőnek nem sikerült, amin meglepődtem, hiszen elég nehéz volt, másrészt pedig belehallgattam emberek beszélgetésébe, és csuda dolgokat hallottam. Pl. az egyik kollegina épp azt mesélte lelkesen a telefonba, hogy ő a jogállamiságot szépen leírta, egészen a középkortól. (nemjogászoknak:a jogállamról a XIX. század óta beszélünk, nem töriseknek pedig: középkorról 1492-ig, azaz Amerika felfedezéséig, vagy 1517 a reformáció, vagy a mohácsi vészig beszélhetünk...de semmiképpen sem a XIX. századig!)  Szóval ritka nagy csacsiságot mondott a kollegina. De nem is ez volt a kérdés, hanem, hogy mi a véleménye a jogállamiság értékeiről, nah mindegy is. Nekem 80%-ra sikerült az írásbeli.

SZÓBELI VIZSGA

Azokat akiknek sikerült az írásbeli behívták szóbelire. Budapesten zajlott le a felvételi az ország összes jelentkezője számára, függetlenül attól, hogy melyik bíróságra pályázott. A vizsgám napján több bizottság is vizsgáztatott, kb. 7 vagy 8, fejeként 8-10 embert. 3 tagú bizottság volt, amelyben ült egy polgáris, egy büntetős és egy elnök.A szóbelire konkrétan több mint két hetet egyfolytában tanultam. Ez idő alatt átvettem kétszer a büntetőjog általános és különös részét, a teljes polgári jogot, a büntető eljárásjogot, a polgári eljárásjogot, a közigazgatási törvényt, munka törvénykönyvét, az Alkotmányt és a bírósági törvényeket. A vizsga napján reggel fél kilencre érkeztem meg a helyszínre. Előtte az idegességtől alig aludtam néhány órát, legfeljebb hármat, ezért, hogy ne aludjak el spontánul vezetés közben (amíg beérek) megittam két energia italt. A vizsga pontban kilenckor el is kezdődött. Névsor szerint haladtunk, és én az utolsó voltam. Az első kollegina 15 percet töltött bent. Elmondása szerint két kérdést kapott a két bizottsági tagtól, melyeket azonnal, felkészülési idő nélkül kellett megválaszolnia. Úgy érezte, hogy jól ment neki, de voltak hiányosságai, ezért kétséges, hogy sikerül-e. Biztattuk, hogy meglesz. A társaim egyébként nagyon jófej lányok voltak, akik az ország különböző egyetemein végeztek, és jelenleg vagy multinál vagy ügyvédi irodában dolgoztak. A vizsgázók által bent töltött idő egyre hosszabbnak tűnt, és az is volt. Vidám arccal senki se jött ki, tőlünk. Próbáltunk minden információt megszerezni a levizsgázott kollégától, meg a másik bizottság vizsgázóitól is. Hát elég nagy különbségeket észleltünk az egyes emberek vizsgakérdései között. És éltünk a gyanúperrel, hogy esetlegesen itt a sógorkomajóbarát tényállása forog fenn. A felvételi témakörök gyakorlatilag teljesen átfogták az összes büntető és polgári  anyagi és eljárási tananyagot, valamint a munkajogot, cégjogot, a közigazgatási jogot. Ezen belül tehát lehetett így is meg úgy is kérdezni. Ekkora anyagot képtelenség tudni, egészében, hogy úgymondjam, bőven tudnak olyant kérdezni amit nem tudsz... ha akarnak. Példának okáért álljon itt néhány kérdés; szerintem nem mindegy, hogy ha azt kérdezik, hogy “Veszélyes üzem szerinti felelősség” vagy azt, hogy “Határolja el a garázdaság szabálysértési alakzatát a büntetőjogitól” vagy “Soroljon fel minősítő körülményeket”. Az első ugyanis roppantul egyszerű, a másik kettő esetében pedig vért lehet izzadni, mivel nagyon részletkérdés. No de visszatérek a vizsga menetére. Az órák nagyon lassan teltek számomra. Amikor már elmúlt dél, iszonyatosan fáradt voltam, és éreztem, hogy az agyi képességeim is kezdenek cserbenhagyni, és féltem, hogy bent majd leblokkolok. (de az egyetem alatt már megtanultam, hogy ezzel nem szabad foglalkozni, mert a végén annyira beleélem magam, hogy tényleg baj lesz). Fél egy is elmúlt mire sorra kerültem.

Én következem...

Amint leültem a bizottsággal szemben, kérdezték, hogy melyik kérdéscsoportot kérem elsőnek. (hát egyiket se, legszívesebben, de ha már itt vagyok muszáj mindent beleadni) A büntetőjogot választottam. Ekkor kaptam egy kérdést, majd azon belül egy konkrétat, ahol gyakorlatilag szó szerint elmondtam a Btk. vonatkozó rendelkezéseit (amivel láthatóan megnyertem magamnak a vizsgáztatót). A következő kérdés a büntetőeljárásjogból volt, de csak részletkérdés. A megválaszolását követően a polgári jogban jártas kollégától jött a kérdés, de úgy mint a villám. Éreztem, hogy baj lesz. Kavarogtak bennem a paragrafusok meg a jogi kifejezések (terminus technicus, bocs) de a szavak nem álltak össze értelmes mondatokká (szerintem). Így fordulhatott elő, hogy az ajándékozási szerződésnél nem jutott eszembe az “ingyenesség” szó pedig ez nem a gyilkos kifejezések közé tartozik, és ehelyett a “visszteher-mentes” szóval örvendeztettem meg a bizottságot, szerezve valamennyiüknek egy örömteli pillanatot. (de ahogy kimondtam, szerencsére az ingyenesség is eszembe jutott) Szóval, nem kicsit voltam padlón. Miután a polgári jog vizein való evezgetést befejeztük, az elnök személyes jellegű információkat kérdezett, majd áttért néhány gyakorlati szakmai kérdésre, mint amilyen pl. az OIT működése, Legfelsőbb Bíróság elnöke, stb. Ezek után véget ért a vizsga, és távoztam. A bent töltött idő kb. 20 perc volt. A büntetőt szerintem kifogástalanul teljesítettem, a polgárit olyan 60%-ra, a szakmai kérdéseket pedig 80%-ra, de persze ez csak az én szubjektív megítélésem.

Eredményhirdetés

Az én vizsgám után következett az eredményhirdetés-azaz a reggel kilenckor vizsgázó kollegina ott izgulta végig az eredményt egészen délután 1:45-ig. Az eredményhirdetés egyenként történt meg. A sikerrel vizsgázók papírral a kezükben jelentek meg az ajtóban. Az első három emberünk papír nélkül jött ki. Ez riadalmat keltett, és lehangolt minket többieket. A másik csoportban és a miénkben is főként a férfiak arattak sikert, ezért egyesek ebben is valami összeesküvést véltek felfedezni. Azzal érveltek, hogy a vizsgáztatók főként nők, a bíróságok el vannak nőiesedve, ezért most a férfiakat kívánják elsősorban felvenni. Nem hagyta őket nyugodni a dolog, mivel folyamatosan követtük a kijövő emberek kérdéseit, és úgy vélték, hogy a férfiak eleve könnyebb kérdéseket kaptak a vizsgán. Én ebben nem kívánok állást foglalni, ilyent nem tapasztaltam.

Az eredményhirdetésre is sorra kerültem nagy nehezen. Az elnök az mondta, hogy örömteli hírei vannak számomra, több szempontból is Egyrészt sikerült a szóbeli vizsgám, másrészt pedig dicséretes eredményt értem el, amelyhez gratulálnak.(53 pont a 60-ból) Ezután átnyújtotta az erről szóló igazolást.

És most?

Sikerült a felvételim, nagyon boldog voltam. Napokig örömködtem. Mindenféle félinformációkból úgy sejtettem, hogy következni fog majd egy interjú, ami után lesz majd a végső döntés. Teltek a napok, és hiába nézegettem a postaládát nem érkezett levél. Eltelt így két hét, amikor is telefonáltam a Fővárosi Bíróságra. Ekkor mondta egy hölgy, hogy az interjúk lezajlottak, és eldőlt már, hogy kiket vesznek fel. Engem nyilván nem...Azt is mondta még, hogy 120 pont felett hívtak csak be embereket. Ez elgondolkodtató, hiszen látva az írásbeli eredményeit, melyeket közzétettek a honlapon, és a szóbelin tapasztalva az eredményeket, meglepődtem, mivel kevesen kaptak jobb eredményt, sőt alig. Mindezek a körülmények miatt valamiért azt a naív reményt kezdtem magamban táplálni, hogy én is eséllyel pályázom, de nem. 120 pontot, tekintve a 60+60 max. felvételi pontszámokat, kifogástalan, hibátlan felvételit feltételez, vagy kiemelkedő felvételit, és a plusz pontokat, melyeket a diploma minősítésére lehetett kapni. Azaz summa cum laude diploma alatt gyakorlatilag esélytelen volt bekerülni.

Vélemény

Tekintettel arra, hogy a Phd témám részét is képezi a bírók kiválasztása szabad legyen néhány megjegyzést tenni. Egy olyan átlátható felvételi eljárásra lenne szükség a tisztaság érdekében, amelynek minden rész és végeredménye hozzáférhető. Az ún. csókos emberek kiküszöbölésére nincs mód, de nincs is rá szükség szerintem, abban az esetben ha az illető teljesít is, egyéb esetben ki kellene szórni. A 20 kérdésből álló tesztsor nem elegendő ahhoz, hogy a tárgyi tudást objektíven felmérje, ehhez legalább 50 kérdésre lenne szükség, valamint néhány kifejtősre, de esszére semmiképpen, legalábbis nem ilyen súlyban, hogy kettő és ugyanannyi pontért, mint a teszt. A szóbelinek már nem a tárgyi tudást kellene felmérnie, hanem kötetlen beszélgetésnek kellene lennie a szakmáról, amelyben az illető képességeit, alkalmasságát kellene megvizsgálni. Egy pszichológus által készített teszt vagy beszélgetés se lenne az ördögtől való ebben a szakaszban. Ez után következhetne a személyes interjú az adott bíróságok illetékeseivel.

Rossz iránynak tartom azt is, hogy ha olyan személyeket vesznek fel fogalmazónak, akik frissen kerültek ki az egyetemről. Ennek egyetlen előnye van, a friss tudás, más semmi. Az élettapasztalat, munkatapasztalat, emberismeret hiánya sokkal súlyosabb hátrány, mint amekkora előny a tárgyi tudás.

Mivel többen kérdeztétek emailben, hogy hol találhatók a kérdések íme a link. 

ÚJ!!! 2016. március 23.

A bejegyzést eredetileg 2011. februárjában írtam, azóta eltelt több mint öt év. Azóta lehetőségem volt betekinteni a bírósági fogalmazók, titkárok mindennapjaiba, és az alábbiakat tudom elmondani a bíróságra készülőknek.

Ha okos vagy, és eltökélt és előzőleg bíróságon voltál gyakornok van esélyed rá, hogy felvegyenek DE ha nem számíthatsz támogatásra magasabb körökből belőled sajnos sosem lesz bíró (hacsak nem sikerül önerőből valahogy olyan ismeretséget szerezned, akik támogatják majd a bírói pályázatodat).

A szomorú igazság ez. Sok titkár hagyja el a pályát. Ha be tudod vállalni azt, hogy évekig leszel titkát, titkári feladatokat látva el, és titkári fizetésért, akkor vágj bele. Szerintem egyébként a bíróság egy nagyon jó munkahely, az egyik legszebb és legmegbecsültebb jogi hivatás az a bírói, de mindenki gondolja végig, hogy amikor belevág, akkor mire vállalkozik és megéri-e! Az élet ne legyen csalódás, ne keseredjetek bele az életbe már fiatalon.

A próbálkozónak tiszta szívből sok szerencsét, és kitartást!

 

 

 

17 komment

Címkék: bíróság

A bejegyzés trackback címe:

https://manguszta.blog.hu/api/trackback/id/tr242559758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drmosza 2011.01.19. 12:09:46

Szia Liza!

mosza vagyok (szólíthatsz Szabolcsnak :) a jogifórumról.
Olvasom írásod a bírósági fogalmazók versenyvizsgájáról, valószínű, a leírtak alapján nem megyek, pedig volt ilyen tervem....

Privát címem: mosza2@gmail.com

Üdv.
Szabolcs

szeretemacsokit 2011.02.14. 18:18:17

Szia Liza!

Komolyan, mintha magamat olvasnám,"hallanám"'...olyan csúnya álomvilágban éltem a versenyvizsgám kimenetelével kapcsolatban, amiből elég cudar volt felébredni, a legmélységesebben csalódtam az egészben, az ún. igazságszolgáltatásban...blabla.
Valamiért mertem remélni, hogy annak a rengeteg tanulásnak, ami az írásbeli és a szóbeli vizsgát megelőzte, lesz gyümölcse. Na persze.
Bátran ki merem jelenteni: 0 ismeretség=0 esély, tök őszintén mindenkit (akinek nincsenek kapcsolatai) lebeszélek és óva intek attól, hogy belevágjon ebbe a herce-hurcába, időpocsékolás, arról nem is beszélve milyen kiábrándítóan gyomorforgatóan gusztustalan.
Juj, de sokat tudnék még mesélni, de a lényeget leírtam.:(

Remélem azért nem a legbutábbaknak sikerült...(bááár...) :P
Hát ennyi voltam.:)
Köszi, hogy leírtad a tapasztalataid, nem vagy vele egyedül.

Üdv,
Kincső

csuti0925 2011.02.19. 14:34:12

Szia Liza!

Jó volt olvasni, hogy mi vár az emberre, ha az az ötlete támad, hogy bírósági fogalmazó akar lenni. Nekem is volt ilyen gondolatom, de nem véletlenül lett. Bár engem csak és kizárólag a cégbírósági rész érdekel. Én a cégbíróságtól végzéseket kapok napi szinten, és időnként a hajam az égnek áll tőle. (arról nem is beszélve, hogy kb 2 hónappal korábbi keltezésű végzésekről van szó, ami tudja isten, miért kóborol két hónapig a bírósági rendszerben). Azt mondtam, hogy ennél csak jobban lehet csinálni, és tudom, hogy (mivel ilyen irányú tapasztalatom már van egy pár év) ennél még én is jobban végezném. Szóval innen jött az én ötletem. Utána néztem én is hogy hogyan lehetne,meg mik kellenek hozzá, csak tapasztalatokat nem olvastam sehol. A tied nagyon tanulságos volt. Erősen elgondolkodtam arról, hogy érdemes-e ezért ennyit harcolni. Még nem temettem el a dolgot én sem teljesen, csak úgy érzem, hogy van egy ésszerű határ, és ami ezen már túl megy, annak nincs értelme. Mert amit te végigcsináltál nagyon tisztességes és becsületes , valamint tiszteletre méltó, de a semmiért ennyit dolgozni!!! Tényleg remélem, hogy nem a legbutábbak kerülnek be, és hogy nemcsak a frissen diplomázott summa cum laude-nak van esélye, mert lehet valakinek, hogy "csak" rite lett a diploma minősítése, de olyan élettapasztalattal, és gyakorlati tudással rendelkezik az életből, amivel egy friss diplomás soha nem fogja tudni felvenni a versenyt.

A másik dolog, ami szemet szúrt az írásodban: több férfi jött ki sikeres eredménnyel a vizsgáról. Ez sajnos már a jogi egyetem végzésekor is élesen kirajzolódott. Nekem negatív konkrét tapasztalatom is volt, nem is egy, de a legdurvább az az volt, hogy engem kivágtak egy vizsgáról, az utánam lévő férfit is végig kellett hallgatnom (büntetőjog különös rész), a tényállást sem tudta, ráadásul hülyeségetek is beszélt, és a vizsgáztató közölte vele, hogy megadja neki a kettest, mivel "végre férfi is vizsgázik a mai nap, úgyis már teljesen el van nőiesedve a jogász szakma ,inkább férfiakra van szükség,mint nőkre".

Ez a hozzáállás ezek szerint sajnos tovább folytatódik...

Mindenesetre szívesen olvasnám tovább az ilyen jellegű tapasztalataidat.

További sok sikert,és kitartást kívánok a céljaid elérésére!

Judit

lószúnyog 2011.02.19. 22:10:43

Sziasztok!
Köszönöm a hozzászólásokat. Örülök ha tudtam plusz információt nyújtani.
Tervezek még írni hasonló témában, és ha sikerül az ügyészségi fogalmazói pályázat keretében bejutni beszélgetésre legalább(!), akkor arról is olvashattok majd itt.
Üdv mindenkinek,
Liza

Pockondipockány 2011.06.06. 07:34:09

Nos ebben engem az lepett meg (a ffi primátus sajnos kevéssé) hogy a PhD hallgatói mivolt, a tudományos képzésben való részvétel a jó szerepléssel karöltve nem volt teljes bizonyító erejű, egyáltalán releváns?! Ez elég félelmetes számomra, tekintve, hogy jómagam is PhD hallgató vagyok jelenleg és kacsintgattam a közhivatal bratyizással szépen körbekövezett mezsgyéje fele. Amit leírtál sajnos nem meglepő, én a summás könyvmolyokra haragszom rettenetesen, mert elveszik az értelmesebbjétől a lehetőséget. Nem egy olyan évf társam volt annak idején akik még az ABh-t is tudták szószerint de a halálbüntetést szabotáló 90es októberiről véleményük nemvolt. Elmondani eltudta volna végig, véleménye az már nemvolt a kolleginának.. Az ilyennek NINCS problémamegoldó képessége, önálló gondolkodása az a summa nagyon sokszor a nagy seggelésnek a jutalma, de sajnos legtöbbször nem a kiemelkedő kognitív jellegű szellemi kapacitásnak.. akinek meg van esze és sokszor úgy dönt, hogy egye mostmár lefekszik aludni mert az egészsége nem fog rámenni erre az 5 évre és nem hullik ki a haja és nem őszül meg ezalatt és hopp lecsúszik a szummáról és "csak" cum lesz azzal meg szóba se állnak. Vicces szitu..Maguk alatt vágják a fát, még mindig mindenható a diploma minősítése, ez azzal ténnyel karöltve, hogy a bratyizás miatt felhígul a pálya, komoly problémák elé állítja a rendszert..

sziszi3 2011.09.24. 19:25:50

Sziasztok!

Nemrég találtam ezt a blogot.Én is jelentkeztem bírósági fogalmazónak, épp tegnap adtam fel a jelentkezési lapom.
Eléggé elszomorodtam azokon amiket itt olvastam.
Reméltem, hogy a bíróságon nem ez működik, ha már az ügyészség tele van protekciós emberekkel...
Egy kis segítséget szeretnék kérni.Esetleg valami támpontot tudnátok adni, hogy az írásbeli felvételin a teszten mégis milyen kérdések szoktak előfordulni? Valamint az esszéken? Mert felhívtam az MBA-t és közölték, hogy az írásbeli témakör nem publikus, de nagyjából lefedi a szóbelit....
Valamint, hogy kb. mikor szokott lenni az írásbeli és ha sikeres azt követően a szóbeli?Mert erre sem tudtak felelni...Nekem meg nagyon nem mindegy, mert dolgozom és előre be kell jelentenem a szabadságot.
Nagyon szépen köszönöm a segítségetek.:)
Üdv
Sziszi3

lószúnyog 2011.09.25. 18:47:36

Kedves sziszi3!
Ha azt mondták, hogy nem publikus, akkor ezt én is tiszteletben tartom, de emailben válaszolok neked, szívesen.
Üdv,
Liza

lószúnyog 2011.09.25. 18:49:00

liza kukac mad. hu címre írj, és válaszolok szívesen.

vvizsga 2012.02.14. 11:05:37

Sziasztok!
Épp a tavaszi versenyvizsga kapcsán kezdtem nézelődni a neten a követelményekről/tapasztalatokról. Nem épp szemet gyönyörködtető az a pár sor, amit itt olvastam, de a helyzet az, hogy sajnos nem lep meg.
Borzasztóan hálás lennék, ha tudnátok segíteni kicsit abban, hogy milyenek voltak a kérdések a vizsgán(írásbelin és szóbelin is), hogy mik a tapasztalataitok, hogy miből érdemes tanulni, mi az amire igen nagyon ráfekszenek a vizsgákon, mennyi időt és mire öljek leginkább stb.
Tényleg nagyon köszönöm már most, mert plussz információt sehol nem találok, ami nyilván hasznosnak bizonyulna.
Üdv:

Viki

sirfidelius 2012.08.12. 11:50:45

Sziasztok!
Köszönjük az "élménybeszámolót"!
A magam részéről két dolgot szeretnék kérdezni:
1. a versenyvizsga eredmény időtálló? A következő év pályázataihoz is fel lehet használni?
2. most éppen vannak kint új fogalmazói pályázatok: beadási határidő: szept 30. A versenyvizsga jelentkezés ugyanez. Be lehet adni a pályázatot (amit decemberben bírálnak el) ha a versenyvizsga is a két időpont között lesz?

Köszi

2013.05.26. 10:46:47

A saját tapasztalatom: tragédiának tartom, hogy alapvetően és többségében olyan jogász kollégákból lesz bíró, akik gyakorlatilag semmit nem tudnak az életről. Mondhatnám: az Életről. Szerintem az lenne az ideális, ha bírónak minimum 10, de inkább 20 év ügyvédi munka után lehetne jelentkezni. Igaz ez mind a polgári, mind a büntető, mind a közigazgatási jogágra.

Gondoljatok bele: olyanokból lesznek tömegével bírók, akik életükben nem írtak egy szerződést, nem vettek részt egy rendőrségi kihallgatáson, nem tárgyaltak őszintén - nem hatalmi pozícióból - ügyfelekkel. Soha életükben nem vittek egy vállalkozást, mint egy ügyvéd a sajátját.
Elefántcsonttoronyban élnek.

Ennek nagyon komoly hátulütői vannak, nap mint nap tapasztalom.
A büntetőjogban ez azt eredményezi, hogy nálunk a bíró az a személy, aki az ítéletet vádiratba foglalja, a polgári jogban pedig azt, hogy sokszor azt kell látnunk, hogy a bírók egyszerűen nem értik az ügy alapját képező gazdasági tevékenység lényegét, illetve fogalmuk nincs a hétköznapi valóságról.

Arról nem is szólva, hogy a magyar bírók döntő részéből teljes mértékben hiányzik az önálló döntéshez való bátorság. Miután az írott jogon kívül máshoz nem értenek, kétségbeesetten kapaszkodnak a szakértői véleményekbe. Ennek az a következménye, hogy a szakértők - főleg a kirendeltek - uralják a tárgyalótermeket és gyakorlatilag eldöntik az ügyeket.

Ha a bírók tudnák mindazt - pl. a szakértőkről vagy a rendőrökről -, amit egy átlagos ügyvéd tud, teljesen másként nézne ki az igazságszolgáltatás.

Szóval nagyon kellene az az ügyvédi gyakorlat. Mint az angolszász jogrendszerekben.

lószúnyog 2013.05.26. 12:22:56

@Balango: Az alapgondolattal maximálisan egyetértek. Saját elképzelésem szerint a bírósági fogalmazói képzést kellene megváltoztatni, oly módon, hogy azt ne csak a bíróságon töltsék, hanem rendőrségen, közigazgatásban, ügyvédi irodákban, stb. Attól nem kell félni, hogy ezáltal a leendő bírók olyan kapcsolatokat építenének ki ami miatt később elfogultan döntenének, hiszen egyébként is ebben a társadalomban élnek, ebből a szempontból nem elefántcsonttoronyban, hanem velünk jártak egyetemre, este velünk iszogatnak, buliznak, hús-vér emberek ők is. Szóval a tapasztalat csak hasznukra válna.Csupán az a kikötés, hogy valaki 30 év alatt nem lehet bíró még önmagában nem biztosítja az élettapasztalatot.
Persze odáig se kell elmenni, hogy a legjobb bűnözőkből lesznek a legjobb rendőrök...de ez a sok elmélet nem használ.
A szakértők iszonyatosan drágán dolgoznak, nagyon beképzeltek, és arrogánsak (saját tapasztalat). Pl. a számítástechnikával kapcsolatos szakértői véleménnyel is igen nagy gondban van az a bíró, aki pl. alapvető informatikai lehetőségekkel nincs tisztában...pl. azzal, hogy mikre képesek manapság a mobiltelefonok, stb.

Változtatni kellene ezen...márcsak azért is mert ez egyik oka lehet az elhúzódó pereknek.

Köszi a kommentet, várlak máskor is.

dajdajd_ 2013.06.10. 18:11:18

sziasztok
én is azért reméltem h urbán legenda az ,hogy csókos alapon lehet bekerülni a bíróságra de ma személyesen is meggyőződhettem róla h de csakúgy lehet...
volt évfolyamtárs, sima rite diploma, barátnő a hajógyári maffiavezér védőügyvédjének lánya, diplom 2 hete kézben,, 1 felsőfokú ( mert félig az anya külföldi...) meg egy használhatatlan angoltudás, egyetem mellett 1 percet nem dolgozott sehol, nemhogy jogi pályán és LÁSS CSODÁT: Ő és kedves bátyjuskája is szept 01-es kezdéssel két különböző Ítélőszéken fog kezdeni....szó sem esett a versenyvizsga nehézségéeiről...talán benéznek oda is..Azért

dajdajd_ 2013.06.10. 18:12:20

ez felháborító..a csak summás, 2 egyetemet végzett, 2 felsőfok, 1 középfokús, otdk nyertes az egyetem mellett végig csicskaként dologzó VESZTES:)

gabinov 2013.09.27. 09:03:04

üdv!
kétszer olvastam el a bejegyzést. először, amikor a versenyvizsgára jelentkeztem. másodszor, pedig most, amikor már kilenc hónapja fogalmazóként dolgozom.

elhiszem, hogy igaz, amit írsz. meg azt is, hogy zavar, amiért a jó eredményed ellen nem vettek fel.

de.

nekem cum laude diplomám van. nem volt semmilyen ismerősöm, sem pénzem. mégis jelentkeztem. hátha. csak annyi, hogy bíróságon voltam gyakorlaton.

az írásbelin 51 pontom lett, a szóbelin 54, ehhez jön a plusz pont a diplomára.

szóval meg lehet csinálni, csak meg kell feszülni és nagyon sok szerencse kell, mert megtanulhatatlanul sok az anyag, de ez ne tántorítson el senkit. nem kell extra előélet, meg kapcsolat.

persze azzal egyet értek, hogy a jelenlegi, az nem jó felvételi rendszer. ez tény.

lószúnyog 2013.10.27. 12:45:57

Kedves Gabinov,
örülök, hogy neked sikerült és sok sikert hozzá. Engem valóban bántott, hogy nem sikerült bejutni, de csak pár napig. :-)
Azóta már a másik színt (bordót) képviselem, és hamarosan szakvizsgázni kezdek, szóval nem bántam meg.
Végleg azért nem mondtam le a bíróságról, de ez egyelőre távoli álom(vagy terv).
Minden jót!
Üdv,
Liza

©________ 2016.02.15. 10:40:24

Kicsit sirtam, ahogy olvastam. Remelem, ma mar maskent megy. Foleg, hogy hosszu ideje betoltetlenek a fogalmazoi allasok.
süti beállítások módosítása